dumma bilder

Var hemma hos mamma och pappa en sväng idag. Fick syn på de gamla disketterna, längesen man använde de ju. Men vi har bilder på några stycken så fick för mig att jag skulle bränna över dem på en cd. Så tog med mig dom hem.
Min dator hade inget diskettuttag(eller vad det heter) så fick ju ta den andra datorn.
Satte i en diskett och såg att det var bilder där men kunde inte öppna dem. Datorn kände väl inte igen det formatet, så fick ladda ner något program som kunde öppna dem. Men råkade väl klicka någonstans så alla bilder på hela datorn öppnades med det programmet och det var ju inte meningen. Men lät det vara så länge. 
Började att kolla på bilderna. Var nåt konstigt program som de öppnades i.
Jag är inte så bra på datorer, men tänkte får väl spara alla bilderna på datorn först för att kunna bränna ut dem på en cd. När jag skulle spara så fattade jag inte hur jag skulle göra utan var tvungen att spara varje bild för sig. Men sparade bara några stycken för att testa om jag kunde bränna ut bilderna och se ifall jag kunde öppna bilderna i min dator.  Visste inte riktigt hur man bränner heller så fick klicka runt  och testa och brände en cd till slut. Hade inga större förhoppningar om att det skulle fungera, men det gjorde det!
Så började spara alla bilder en och en men insåg att det skulle ta evigheter för det var över tio disketter med ca 30 bilder på varje. Då ringde Jonas och sa hur jag kunde göra (enda vettiga han sa ;) ) för att spara alla på en gång. Det funkade och gick betydligt fortare! Så då sparade jag varje diskett i en egen mapp.
När det var färdigt brände jag en cd till med alla bilderna på. Men när jag satte i den så kunde jag inte öppna bilderna, klickade och ändrade och hade mig. Sedan kunde jag öppna bilderna i tre mappar alla de andra bilderna kunde jag inte se. Så tänkte om jag lägger alla bilderna i en och samma mapp och bränner dom igen så kanske det fungerar. Det gjorde jag. Satte i den cdn i min dator men det fungerade inte till en början. Men efter mycket klickande och försökande så kunde jag se alla bilderna. Bara det att de är ju inte sorterade alls.
Så vill ändå att den andra cdn ska fungera och det borde det ju göra, om jag kan öppna vissa bilder borde jag ju kunna öppna de andra med samma program. Men det fungerar inte och jag fattar inte vad felet är.
Blev så irriterad och gav upp. Får väl se om Jonas kan hjälpa mig. Detta tog mig flera timmar!

Finns säkert någon smart person som vet exakt hur man ska göra för att det ska fungera och det tar säkert inte alls så lång tid som det har gjort för mig. Men jag förstår inte riktigt vad det är jag har gjort och vad jag bör göra. Så då är det inte lätt. Dumma datorer och inte gör som jag vill. :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0